Saptamana incepe duminica

Poate ca ati observat deja, sau poate ca nu – calendarul crestin ortodox a fost modificat. Prima zi a saptamanii este ziua de duminica si nu luni, asa cum eram obisnuiti.

Hotararea a fost luata inca din vara lui 2010, dar prea putin s-a vorbit despre asta. Motivul modificarii il reprezinta revenirea la Traditia Bisericii, cu temei in Sfanta Scriptura. In Biblie, scrie ca Mantuitorul a inviat in prima zi din saptamana, duminica.

Calendarele ortodoxe din perioada interbelica, chiar si cele din anii ’50, respectau acest fapt. Astazi, totul se considera a fi o indreptare, nu o schimbare. O uniformizare, avand in vedere ca, in calendarele tiparite de Mitropolia Banatului, de exemplu, duminica era trecuta in fruntea saptamanii inca din primii ani dupa revolutie.

In afara de faptul ca, pana ne vom obisnui, ne vom uita mai atenti in calendar, sau vom crede ca in fiecare zi de luni e sarbatoare, din punct de vedere lumesc nu se schimba nimic. Zilele de lucru sunt, in principiu, de luni pana vineri, iar zilele libere sunt cele de sambata si duminica.

S-ar putea să-ţi placă şi...

7 comentarii

  1. Parca se odihnea in a 7 a zi… daca duminica e prima, sambata e cu siguranta ziua odihnei. FAIL TOTAL cand vine vorba de argumente sustinatoare

    Eh, hai, brainstorming, care e prima zi ?

  2. Noi nu sarbatorim ziua odihnei. Duminica = Dies Dominica = Ziua Domnului.
    A saptea zi, la evrei, era sambata, ziua in care Dumnezeu S-a odihnit dupa creatie, asa cum se marturiseste in Cartea Iesirii (din Vechiul Testament).
    In episodul Invierii, ni se arata ca femeile au mers la mormant in prima zi a saptamanii – adica ziua care urmeaza dupa sambata.
    Asta nu inseamna ca am reveni la calendarul iudaic, ci ca noi constientizam faptul ca ziua Invierii lui Hristos devine ziua invierii noastre personale si cea mai importanta zi a saptamanii.

  3. Ca fapt divers si de dragul limbii latine, Duminica = Dies Domini (Dominus, declinarea a II-a).
    Ce zice Quadroq despre odihna in ziua a 7-a e perfect adevarat si, desi nu vrem sa recunoastem, este porunca a patra din Decalog, data lui Moise si care nu avea nicio treaba cu Mantuitorul. Si da, evreii sunt cat se poate de logici, ziua "lor" de odihna, ziua a 7-a, fiind sambata (sabbath).
    Invierea a avut loc in ziua de dupa sabbath, asa ca Biserica are o problema. Porunca 4 din Decalog nu prea se mai potriveste, decat daca facem weekend :P. Dovada multiplele dispute din cadrul Bisericii (sau sa zicem diverselor grupari crestine) in ultimele doua mii de ani, precum si sectele derivate din "tema" asta (referinta pentru anglofoni http://en.wikipedia.org/wiki/Sunday).
    Parerea mea e ca exista un standard international care reglementeaza aspectul (ISO 8601) si nomenclatura bisericeasca nu-si are locul in societatea laica si cu atat mai putin ca putere decizionala. E doar un motiv de a atrage atentia, de a isca discutii si de a oferi un bonus tipografiilor :)). Ma intreb de ce s-au gandit abia acum? Ca doar am scapat de comunism de 20 de ani. Dar asta e alta poveste.

  4. Deci, noi suntem liberi si ne odihnim in ziua domnului, iar prima zi, care in lumea intreaga e luni, e de fapt duminica, iar ziua in care dumnezeu s-a odihnit de fapt este sambata (a 7 a zi)…

    prea complicat pentru mine

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *