Hopa tropa prin oraş,  România

Scurt. UNITER!

Mereu m-am întrebat cum e la o petrecere la care să se adune toți marii actori! Viața e ca pe scenă sau scena e ca-n viață? Deși, uneori triști în singurătatea lor, actorii știu ca, atunci când ies din carapace, să prindă lumină și culoare. Galele premiilor UNITER m-au adus în mijlocul actorilor și a tuturor oamenilor care, împreună, alcătuiesc teatrul. Și-am simțit, în lumea lor, o altă lume! Frumoasă! De râs! Modestă! Grandioasă! Emoționantă! Unită! Fără granițe.

Ion Caramitru, fostul ministru al Culturii și președintele UNITER a fost sufletul serii și a reușit să țină toată sala în priză! A știut să sune din clopoțel și să avertizeze lumea să vorbească pe scurt, a știut să-i lase pe fiecare să se exprime, a știut să treacă peste bâlbe cu umor și să respecte fiecare dintre oamenii cărora li s-a adresat. Să-i tragă de urechi sau să-i îmbrățișeze, în funcție de context.

În continuare, voi povesti şi eu, într-o încercare (eşuată) de a fi… pe scurt, în ordine cronologică, ceea ce s-a întâmplat. Ce premii a luat fiecare, ce-a mai anunțat important unul sau altul, ce moment artistic a fost sau ce mi-a atras mie, în mod deosebit, atenția.

* Premiul pentru debut a fost câștigat de Silvia Török – pentru rolul Iris din spectacolul Fetiţa din bolul peştelui auriu (Teatrul German de Stat Timişoara). Emoțiile și bucuria sinceră și-au spus cuvântul… și nici n-a mai fost nevoie de prea multe alte vorbe.

* Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic a fost considerat Suzana – scenariul şi regia artistică Ilinca Stihi, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune. Câştigătoarea nu a fost prezentă dar, cu această ocazie, am aflat de la domnul care a luat diploma că Radio România va organiza, începând din toamna aceasta, prima ediție a unui festival internațional radiofonic. Aici vor veni concurenți din Europa, America și chiar din Asia.

* Premiul pentru întreaga activitate – scenografie – i-a revenit Marfei Axenti.  „Îmi cer iertare copiilor și soțului meu, poate i-am neglijat, poate nu le-am acordat suficient timp, dar le și mulțumesc pentru sprijin, încurajare și pentru dragostea lor necondiționată”, a spus aceasta.

* Cea mai bună scenografie – Helmut Stürmer pentru scenografia spectacolului Două loturi la Teatrul Naţional Bucureşti. Nici el nu a fost prezent căci, în această perioadă lucrează în Buenos Aires.
Pentru decernarea acestui premiu a venit, în mod special, ieşeanca premiată cu Palme d’Or (alături de Cristian Mungiu) la Festivalul de la Cannes – Anamaria Marinca!
Directorul general al Televiziunii Române, Claudiu Săftoiu a fost şi el prezent: „Profit de această ocazie pentru a vă anunţa că, odată trecute problemele mari, financiare, ale televiziunii publice, începând cu grila de toamnă vom lansa 12 producţii noi de teatru de televiziune”.

* Premiul special pentru teatru de păpuşi şi marionete s-a acordat lui Liviu Berehoi – prezentat ca „având inocenţa Micului Prinţ şi răbdarea lui Sisif”. Maestrul a intrat pe scenă, bineînţeles, cu o păpuşă ce a înviat în mâinile sale. A tras de fire şi-a creat un dans ce ne-a transpus pe toţi în lumea poveştilor.  La final, a mulţumit tuturor celor dragi şi nu l-a uitat nici pe Dumnezeu, cel care i-a dăruit  „curaj, pasiune şi mult talent pentru această frumoasă meserie”.

* Primul moment artistic a fost susţinut, apoi, de formaţia Trigon – din Republica Moldova. Băieţii s-au descurcat exemplar şi au animat nu doar aceste câteva minute, ci aproape întreaga seară, acompaniind cu instrumentele lor fiecare premiu şi fiecare emoţie.

* Medeea Marinescu a anunţat şi ea un câştigător. Înainte, însă, a spus: „Sunt fericită să iau parte la această sărbătoare a breslei noastre şi mă gândeam înainte să intru că e mult mai bine să fii nominalizat, decât să dai premii. Pentru că, în primul rând, n-ai grija pantei. Şi, după aia ai lucruri mult mai importante, toată ziua, la care să te gândeşti – decât cum o să-ţi stea părul, cum te machezi şi cum trebuie să te îmbraci” 🙂.
Apoi, s-a trecut la lucruri serioase. Premiantul secţiunii cel mai bun actor în rol secundar a fost András Hatházi, pentru rolul Judecătorul Brack din spectacolul Hedda Gabler la Teatrul Maghiar de Stat Cluj. „Acum 17 ani jucam pe această scenă la Festivalul Naţional de Teatru organizat la Iaşi. După spectacol – pe data de 15 mai – am aflat că soţia mea este la maternitate. Intrase în travaliu. Când am ajuns acasă, deja se născuse fiica mea, care acum este cu mine”, şi-a amintit András Hatházi.

* Prima pauză.

* Cea mai bună piesă de teatru românesc a anului – câştigată de Liviu Lucaci – a fost anunţată, aşa cum este anual tradiţia, de către un membru al Casei Regale. Aseară, acesta a fost Principele Nicolae al României, nepotul regelui Mihai. „Este prima gală UNITER unde particip nu ca oaspete al ţării, ci ca român, locuitor aici”, a declarat Alteţea Sa.

* A urmat, apoi, un nou moment artistic – alături de Fanfara de la Chetriş.

* Premiul pentru cea mai bună actriţă în rol secundar a fost oferit de către Petrică Ciubotaru – Chiriţa noastră dragă (şi nu numai!). Câştigătoarea a fost Enikő Györgyjakab pentru rolul Doamna Elvsted din spectacolul Hedda Gabler la Teatrul Maghiar de Stat Cluj.

* Premiul pentru întreaga activitate a fost acordat actorului Matei Alexandru. N-a fost prezent, dar ne-a transmis câteva cuvinte. „Am dat examen la Conservatorul din Iaşi 800 de candidaţi. Am reuşit 60. Mai trăim trei. Tamara Buciuceanu, Tatiana Iekel şi cu mine”. Apoi, a încheiat în stilul caracteristic: „Îs fericit!”.

* Premiul special pentru o viaţă dedicată poeziei autentice s-a acordat lui Tudor Gheorghe. Cele mai furtunoase aplauze le-a primit el! Iar Ion Caramitru i-a dedicat şi poezia „Brânduşile”, de Lucian Blaga. Tudor Gheorghe a refuzat să cânte, dar a mulţumit, cu umoru-i specific. „Mulţumesc Domnului că m-a binecuvântat cu singularitate. Nu vă daţi seama, dragii mei prieteni mai mici şi mai mari, ce blestem e ăsta, al singularităţii. Mi s-a întâmplat în teatru să nimeresc câteva roluri bune şi-au zis: El e foarte bun, dar cântă excepţional! Mi s-a întâmplat să fac câteva spectacole muzicale, într-adevăr, bune, şi s-a zis: Da, măi, el cântă bine, dar actor este! Când am cântat prima dată cu chitara, au zis: E actor, nu cântăreţ folk. După ce am început să cânt cu taraf, s-a zis: Nu, nu, el era foarte bun cu chitara! Am cântat cu orchestră muzică uşoară din perioada interbelică şi-au spus: Nu, îi stă mai bine cu taraful! Când am început să cânt cu orchestră simfonică, au zis: E, ce rost are să se complice? Deci, eu am avut norocul să trec dintr-o zonă în alta cu candoare şi cu inconştienţă, uneori, dar cu mare plăcere şi cu seriozitate”.

* Cel mai bun actor în rol principal a fost desemnat George Costin,  pentru rolul Maiorul din spectacolul Familia Tót la Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu” Bucureşti. Din păcate, nici acesta nu a fost de faţă pentru a primi diploma şi trofeul.

* Un nou moment artistic – cu Simona Titianu, de la Opera Română Iaşi.

* Emoţii mari au fost în cazul anunţării premiului pentru critică de teatru. Toţi ieşenii am ţinut pumnii Oltiţei Cîntec – cea care merită, oricum, toate premiile din lume! Însă, de această premiul a plecat până în Japonia, acolo unde este, în prezent, Octavian Saiu.

* Premiul special pentru muzică de teatru s-a acordat lui Tibor Cari. „Mi-e mai uşor să cânt la pian, decât să vorbesc”, a recunoscut acesta.

 * A urmat a doua pauză. Însă, înainte de pauză şi, apoi, după – au existat momente de aducere aminte a unor mari personalităţi din lumea teatrului – mutate pe scena din Ceruri.

* Premiul Consiliului Britanic a ajuns la Mihai Mălaimare, care a avut un discurs impresionant: „E foarte greu să refuzi o invitaţie a lui Caramitru. Şi, totuşi, azi de dimineaţă era să nu urc în tren. Pentru că am 40 de ani de meserie şi vă iubesc foarte tare şi n-aş vrea să vă supun riscului de a fi acuzaţi de favorizarea infractorului. Pentru că, de fapt, de o lună, asta sunt în România, sunt un infractor acuzat de o instituţie românească. Probabil că dacă vor avea dreptate mă vor alunga din teatrul pe care l-am construit. Din teatru, din România, din viaţă – pentru că, dacă alungi un actor din teatru îl alungi din viaţă”.

* Premiu de excelenţă a fost oferit Teatrului Naţional din Bucureşti pentru conceperea şi realizarea excepţională a programului „Caragiale 2012”.

* Premiu pentru întreaga activitate pentru critică şi istorie teatrală: Constantin Paiu. „Aici, în Sala Mare a Teatrului Naţional, în urmă cu 71 de ani, mă întâlneam pentru prima dată cu un spectacol de teatru.  Aveam şase ani, iar spectacolul se numea Faust”. Amintirile de atunci au rămas cortina şi critica de teatru pe care a făcut-o în mintea lui de copil – ascunzându-se sub scaun şi refuzând să urmărească o anume secvenţă.

* Momentul artistic de foc – prezentat şi în postarea anterioară. Adrian Naidin şi violoncelul său au umplut sala de aplauze!

* George Mihăiţă a fost cel care a acordat premiul pentru cea mai bună actriţă în rol principal. Aceasta este Imola Kézdi – pentru rolul titular din spectacolul Hedda Gabler la Teatrul Maghiar de Stat Cluj. A fost scurtă şi la obiect şi, bineînţeles, a mulţumit tuturor.

* Premiul pentru întreaga activitate a fost acordat actriţei Leni Pinţea-Homeag. Cea care se poate prezenta, oricând, Fedra! „Sunt fericită să primesc acest premiu pe scena Teatrului Naţional din Iaşi. Ani de zile a fost închis pentru renovări. Mă gândesc cât de apăsător era să te plimbi prin faţa acestui teatru cu uşile închise. În toamna trecută ni l-au deschis. Eram foarte curioasă să văd cum este înăuntru. Doamne, ce frumos e! Acum l-am văzut. Nu s-a deschis doar un teatru. S-a deschis o bucăţică din Iaşi, s-a deschis o bucăţică din România, s-a deschis o bucăţică din noi.” „Iubesc acest premiu UNITER. El vine după şapte ani de când cineva, în loc de o virgulă, mi-a pus punct meseriei mele”. Nu pot să nu închei fără a aminti că Fedra a avut o sută de reprezentaţii – la cele mai importante festivaluri ale lumii!

* Un premiul neaşteptat a fost cel oferit de Preşedintele UNITER, dedicat poeţilor. Aşa că… Emil Brumaru a urcat şi el pe scenă, în compania a multe… muze, aduse acolo special pentru el… „Te rog să te uiţi atent!”, i-a spus Ion Caramitru. „Sunt convins că nu te aşteptai, dar meriţi această jignire”, a completat acesta. „Uite, Uniunea Scriitorilor nu m-a jignit aşa”, a replicat Brumaru. „Mulţumesc tuturor actriţelor pe care le-am iubit şi le-am scris versuri”, a mai spus.

* Ne-am întors, apoi, la mai multă seriozitate şi s-a acordat premiul pentru cea mai bună regie. Acesta a fost pentru acordat, din nou, în lipsă, lui Alexandru Dabija pentru regia spectacolului Două loturi la Teatrul Naţional Bucureşti

* Ultimul premiu pentru întreaga activitate – regie – a fost înmânat lui Alexandru Colpacci. „Dedic acest premiu tuturor regizorilor, scenografilor cu care am avut de-a face, muzicienilor, celor cu care am compus spectacolul. Nu am fost niciodată singur”.

* La final, ultimul premiu din cadrul nominalizărilor a fost pentru cel mai bun spectacol – Călătoriile lui Gulliver, exerciţii scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu. Directorul Constantin Chiriac a primit binemeritatul trofeu şi a urat succes ieşenilor în dorinţa de avea, din 2021, titlul de locuitori ai unei Capitale Culturale Europene.

Şi-aş mai avea multe de spus. Şi, totuşi tare aş vrea să mă opresc aici şi să sper că a ajuns cineva să citească până la final. Concluziile mele sunt de prisos. A fost de vis! Un spectacol în care însuşi covorul roşu a pălit!

5 Comments

  • Monica

    felicitari tuturor
    macar asa sa ii cinstim pe oamenii care sunt cu adevarat vedete, actori, artisti, cantareti sau cum vreti sa le mai spunem…OAMENI DE CALITATE

    • anda_elena

      Fără organizatori, sponsori, parteneri – este clar că nu se făcea nimic. Ei sunt trecuţi în toate locurile şi pe o parte dintre ei i-am menţionat postarea trecută. Acum am făcut recenzie de la eveniment. Şi… de acolo nu cred că am ratat ceva important. Crezi că premianţii au mulţumit chiar tuturor celor care i-au format şi i-au ajutat în carieră? Hai să-i criticăm şi pe ei…

  • Hilda P. Booker

    Emoţii au avut trei ieşeni – scenografa Axenti Marfa şi criticul de teatru Constantin Paiu, distinşi cu premiul pentru întreaga activitate, şi Oltiţa Cîntec, nominalizată la premiul pentru critică teatrală.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *